UX w sklepie internetowym

Tworzymy sklep internetowy, optymalizujemy go pod kątem SEO dodając odpowiednie meta-tagi, modyfikujemy instrukcje indeksowania czy wdrażamy treści i przekierowania duplikatów. Niby wszystko do poprawnego pozycjonowania strony jest, a czegoś wciąż brak – konwersji. Z czego może to wynikać? Projektując sklep internetowy należy bowiem odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań, mających bezpośredni wpływ na użyteczność strony dla użytkownika i jego odczucia podczas odwiedzania witryny (w skrócie UX – z ang. User Experience).

1. Przede wszystkim wygląd? Nie zawsze!

Każdy właściciel strony internetowej chciałby, żeby wyglądała ona estetycznie i dokładnie tak, jak wyobraził to sobie zakładając własny biznes sprzedaży internetowej. Niestety nie zawsze jest to rozwiązanie dobre, gdyż wygląd niekoniecznie idzie w parze z użytecznością. Projektując witrynę należy więc ustalić odpowiedni kompromis pomiędzy wspomnianymi kwestiami.

2. Nawigacja to podstawa.

Chyba każdy użytkownik Internetu miał kiedyś okazję natknąć się na witrynę tak nieintuicyjną, że opuszczał ją z frustracją. Aby tak się nie stało, a każdy potencjalny Klient naszego sklepu online zawsze szybko znalazł to, czego szuka, kluczowym elementem jest zadbanie o intuicyjne menu – zarówno to górne, jak i boczne (bądź dolne - w stopce witryny).

. Nikt nie lubi zbyt długo czekać… czyli o szybkości strony słów kilka.

Żyjąc w czasach, gdzie każdy gdzieś się spieszy a czas to pieniądz, nikt nie lubi czekać. Wszyscy chcemy, by to co robimy działo się od razu, bez zbędnej zwłoki. Nie pozwólmy użytkownikom odwiedzającym nasz serwis czekać w nieskończoność na załadowanie się strony głównej, podstrony produktowej czy zawartości koszyka. W innym wypadku może okazać się, że stracimy potencjalnego Klienta, który opuścił naszą stronę szybciej, niż się na nią dostał.

4. Nie czekaj i kup mój produkt!

Wezwij użytkowników do działania i zasugeruj im, by skorzystali z Twoich usług, kupili Twoje produkty i jeszcze wielokrotnie powrócili do Twojego sklepu. Nie rób tego w sposób przesadny, ale z umiarem. To nic nie zaszkodzi, a może nakłonić użytkowników, by stali się Twoimi Klientami. Tak właśnie działa marketing.

5. A co na to roboty Google?

Prawda jest taka, że choć wiele czynników UX nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym i nie wpłtwa na pozycjonowanie strony, to z pewnością dobrze zoptymalizowana witryna pod kątem szybkości działania, intuicyjności i struktury będzie traktowana lepiej, niż witryny ociężałe, bez poprawnej nawigacji i skupiające się wyłącznie na wizji projektanta.